Klusiņām, bet ar pompu tiek izplatīta ziņa, ka viens no vājākajiem sabiedriskā medija radio kanāliem pārtrauc darbību. Vieni saka, ka pārtrauc pavisam, citi saka, ka taisa “rebrendingu”, citi saka, ka atvelk elpu, lai ar jauniem spēkiem, varētu 23. augustā sākt skanēt no jauna un “piedāvāt klausīties tādu radio, kādu vēl līdz šim nekad nebūsiet Latvijā dzirdējuši” . Interesanti kāds ir tas radio, kāds Latvijā vēl nav dzirdēts? Latvijā vēl īsti nav interaktīvais radio, bet to pagaidām nekustina, jo tam ir lielākas licenču maksas un tehniski tas ir sarežģītāks formāts un radio nav tāds medijs, kurā baigi vajadzētu attīt dziesmu atpakaļ un noklausīties vēlreiz. Jā, slavenais radio 5 paziņojis, ka pārtrauc savu darbību un kaut ko pārstrukturizē. Kaut ko tādu var atļauties tikai tāds, kam ir neierobežoti finanšu resursi un kuram reitingi arī nav īpaši aktuāli. Kura komercradio stacija var brīvi apturēt darbību, lai pāris mēnešus tagad klusumā veidotu kaut ko jaunu? Normālām radio stacijām klusums nozīmē mīnusi, bet šai labi nopakotajai radio stacijai klusums nozīmē atvilkt elpu.
Nav manā radio kanālu listē šis kanāls saglabāts, un īpaši neklausos šo kanālu. Mans subjektīvais viedoklis par šo kanālu ir tāds, ka to vada krietni, pāraudzis bērns, kurš traki nevēlas novecot un mēģina visu laiku būt aktuāls jauniešu auditorijai. Cik reižu uzsvērts, ka šī radio stacija ir domāta jauniešiem, un ar specifisku piedāvājumu jauniešu auditorijai un tik traki jaunieši un jaunieši. Bet rezultātā tie reitingi tikai krīt un ir ļoti niecīgi, pat salīdzinājumā ar dažām citām radio stacijām, kurās skan tikai mūzika, bez īpašas personāla iesaistes.
Vēl es šo radio staciju redzu kā jauniem mūzikas producentiem izcelties. “uzcep” jaunu dziedātāju, palaiž pa radio viļņiem, un ar producenta tiesībām, saņem atlīdzību par atskaņojumiem, kas radio jānomaksā autoratlīdzību uzraugošajām organizācijām. Tas tikai man tāds personisks novērojums, jo nav tā, ka es no vietējās mūzikas neko nezinātu, bet ir atsevišķas mākslinieces, kuras it kā ir slavenas, jo skan “pa radio”, bet es neko par tādām nezinu. Un izrādās, ka tas radio ir šis pats slavenais Radio 5.
Vēl man Radio 5 asociējas ar slaveno reklamēšanās šovu Dod 5. Kur nedēļu daži šī radio kanāla dīdžeji sēž izveidotā studijā, dara savu darbu. Tikai neiet mājās. Respektīvi pārnakšņo darbā. Pie viņiem daudzi iet ciemos, stāsta kā viņu ideju atbalsta un katrs noziedo piecīti vai uzspēlē kādu dziesmu. Un tiek uzburta ainiņa par to, ka visi ir tik līdzcietīgi, tik atbalstoši. Pat ministri un valdības vīri un sievas lepni dodas uz to studiju akcijas laikā un stāsta kā viņi palīdzēs, un katrs noziedo piecīti. Ministriem, kuriem vajadzētu atrisināt šādas problēmas, lai tādu problēmu, kuru dēļ tiek rīkotas akcijas, vairs nebūtu un nevajadzētu šo problēmu dēļ rīkot akcijas. Pie vienas vietas. Atnāk, pazīmējas kameru priekšā, noziedo piecīti, pie izejas parāda divus pirkstus gaisā Viktorijas zīmi un smaida! Būs ko ielikt partiju FB profilā. Es nesaprotu, kā šo akciju izdomāja turpināt arī pēc stingrajiem noteikumiem, ka sabiedriskais medijs ir tāds, kāds viņš ir tagad, bez reklāmām un citiem ieņēmumiem. Un arī nekad neviens nav paskaidrojis, kā tad tas savāktais finansējums ir sadalīts, kur aizgājis, cik ļaudīm ir palīdzēts. Tikai ko visi atceras, ka dīdžeji iznāk no studijas ar lielu plakātu rokā, kur uzrakstīts cipars savāktai naudai un visi sirsnīgi noraudās pie šī plakāta. Personīgi es neticu šai kampaņai. Vairāk man izskatās, ka primārais labums šīm akcijām ir paša kanāla piārēšanās, kur aicina cilvēkus no malu malām, tādējādi promotējot savu kanālu. Un, ja par to vēl kāds noziedo, tad vispār ir eleganti. Bet, neskatoties uz visiem šiem centieniem, reitingi ir tur, kur viņi ir.
Mēģināju paskatīties, ko var atrast par šo kanālu. Zinu, ka sācis strādāt 2014. gada vidū. Gandrīz 10 gadi ēterā, bet reitings līdz 5%. Neesmu analizējis, kādi ir reitingu kāpumi, un kritumu, bet pēdējā gada laikā, kad pašam ir vairāk saskare ar radio tēmu, tad vienmēr skatos un brīnos. Pilnībā nopakots radio ar algām un tehniku, bet reitingi ir tur, kur ir. Nezinu, kādi būtu nosacījumi kādam normālajam radio, lai viņš varētu lielā mūzikas jomas festivālā paziņot, ka mēs tagad “izraujam štepseli”! Parasti šādiem lieliem paziņojumiem tomēr ir sava takses un sava cena, jo tā vairāk vai mazāk tomēr ir reklāma. Kādi nosacījumi šādam darījuma ir slēgti? It kā sabiedriskais medijs nevar reklamēties un pieņemt reklāmu, bet šeit, mierīgi un brīvi.
Tad personāls. Baigi neko nevar radio mājaslapā atrasts. Tik no masu informācijas līdzekļiem var atrast, ka ir direktors, radošais direktors, programmu vadītājs u.t.t.. Tāpat lasāms, ka daudzi “slaveni” radio Dj pametot šo “smalko” darba vietu. Radio radošais direktors vairāk asociējas ar diskotēkas dīdžeju, jo reti, kurš lielāks pasākums ir bez slavenā Dj no radio 5. Cilvēks, kurš jau ir cienījamos gados, jau ir bērni un pat, kā runā kuluāros, esot šķīries un tātad kaut kāda pieredze dzīvē ir, vēl mēģina piesaistīt jauniešu auditoriju. Dj vajadzētu piesaistīt sava vecuma ļaudis, motivēt tos panākumiem un rādīt piemēru. Bet nu labi. Katrs pats izvēlas savu ceļu dzīvē, tomēr man viņš manās acīs izskatās kā bērns, bet tiem bērniem, kurus viņš it kā domā piesaistīt, viņš jau ir padzīvojis onkulis. Kā sacīt jāsaka ne zivs, ne gaļa. Bet ko nu par amatu. Cilvēks jau ir krietns un visnotaļ sakarīgs.
Kopējā radio mājaslapā nevar nekur atrast individuālo staciju finansējuma apjomus. Gan jau sirsnīgāk meklējot var atrast. Slinkums meklēt un tērēt laiku uz šo neizdevušos projektu. Par neizdošanos runāt izmisīgi nevēlas runāt visi vadošie šī radio atbildīgie, kuri mēģina rebrendingot un parādīt “tādu radio, kāds vēl nav bijis”. Jo ir jau labi neiespringstot būt lielā amatā un katru mēnesi saņemt konkrētu atalgojumu, papildus vēl disenes vadīt un kādos koncertos paspēlēt vai gudri parakstīties tviterī. Atbildības nekādas. Lielajai radio vadībai sakarina makaronus ausīs un tik turpina pārstartēties jau kuro reizi un parādīt kaut ko vēl nebijušu. Es pat īsti nevaru iedomāties, kas ir tāds, vēl nebijis. Ir komerc stacijas, kas arī īpaši orientējas uz jauniešu auditoriju. Ar visu soc. tīklu un interneta piesaisti. Nu nav baigais kosmoss. Var taču paanalizēt viņu snigumu un sasniegumus. Pietaisot radio studijai instagram tīklu vai, atverot TikTok kontu, tas neko nenozīmē. Tur ir pamatīgs un ilgtermiņa darbs. Šo maratonu, var redzēt, šī radio vadība nav izturējusi. Radio, kurā jādomā, kā visas izpriecas pašiem apmaksāt, pie šāda “rebrendinga” tiktu mainīta arī visa vadības komanda. Nav jau liela jēga tiem pašiem uzticēt vadīt kaut ko, ko viņi uzskata par pareizu, jo līdz šim viņu uzskati un vadīšana nav vainagojusies ar panākumiem.
Mani aizķēra ziņa, ka radio ņemot brīvdienas, “izrauj štepseli”, lai atgrieztos ar kaut ko neredzētu. Kurš medijs tādu greznību var atļauties? Un to paziņo tie paši, kuru dēļ nekas labs arī nav noticis. Tie paši tagad darīs to, kas vēl nekad nav bijis. Nedaudz smieklīgi tas viss izskatās. Ja vēl tas radio būtu ar kādu pienesumu latviešu kultūrā, latviešu mūzikā. Pamatā skan populārā ārzemju popmūzika un tad tās , iepriekš pieminētās, jaunās dziedātājas, kuras pumpē mūzikas producentu naudas plūsmas. Neesmu dzirdējis nevienu runājam, ka tur būtu kaut kas izglītojošs mūzikas jomā, vai tur būtu kādi raidījumi pa mūzikas žanriem. Mūsu pēdējā laika uzskaitē Latvijā ir vairāk kā 300 darbojošās mūziķu grupas rokmūzikas un metālmūzikas jomā. 300 ir pēdējie mūsu saskaitītie dati. Ir vēl vairāk, jo skaitīšanu turpinām. Bet es, runājot ar šī mūzikas žanra pārstāvjiem, ne reizi neesmu dzirdējis, pieminot šo radio staciju. Vienu reizi vienas grupas čaļi teicās, ka viņu dziesma ir noskanējuši, jo to pieprasījuši kaut kādi zvanītāji kaut kādā konkursā. Tā ka ne stilu daudzveidība, ne uzsvars uz latviešu mūziku, ne izglītošana, nekas tāds nav dzirdēts par šo radio kanālu, lai tas ieinteresētu ieslēgt paklausīties šo kanālu. Rokmūzikai šajā kanālā laikam nav formāta un tamdēļ tā tiek pilnībā ignorēta. Varētu jau arī palūkot šī kanāla naudas maksājumus atskaņošanas uzraudzības organizācijām. Manuprāt, sabiedriskā medija radiostacijām vismaz 95% maksājumiem par izpildījuma atskaņošanu vajadzētu palikt LV teritorijā Latvijas māksliniekiem. Nav nekādas jēgas budžeta līdzekļus maksāt ārzemju mākslinieku pārstāvošām organizācijām, kuras administrē ārzemju māksliniekus. Šim darbam jāpaliek uz komercradio pleciem, bet budžeta līdzekļus vienkārši atdot par skaņdarba atskaņošanu ārzemēm, nebūtu īsti pareizi. Ja jau strikti nodalām, kura ir reklāma, kura nav reklāma, ko sabiedriskais mēdijs var un ko nevar, tad es arī vēlētos, ka maksājumiem par atskaņojumiem un autormaksājumiem 95% jāpaliek Latvijas autoriem un izpildītājiem. Tas attiecas uz visiem sabiedriskajiem medijiem. Kad saņemam atbildi, ka par kādu pasākumu sabiedriskajos medijos nevar painformēt, jo tā taču būs reklāma, tad lai arī izpildītāji būtu vismaz 95% vietējie, kurus viņi atskaņo. Ja viņi dzīvo no budžeta finansējuma, tad lai to vismaz arī caur maksu par izpildījumu saņem Latvijas autori un izpildītāji. Un vispār visām Latvijā raidošajām radio stacijām vajadzētu noteikt kvotu, kādus 40% jābūt Latvijā radītai mūzikai. Tas dotu lielu atspaidu vietējās mūzikas attīstībai. Šo jautājumu jau gadiem kāds mēģina virzīt, bet mūsu nacionālisti no NA partijas izliekas šo neredzam un nemanām, kaut gan kultūras ministri no šīs apvienības jau vairākus sasaukumus pēc kārtas. Šis jautājums jāaktualizē un jāsāk diskutēt. Bet tas neattiecas uz šī kanāla ālēšanos.
Ja šādu lēmumu pieņemtu kāda komercstacija, es teiktu, nu gan drosmīgi. Laikam tikuši pie liela investora, vai ideja ir tik tiešām ģeniāla, kura tāpat bez palielām investīcijām nevarētu realizēties. Bet šajā gadījumā šī ir budžeta līdzekļu uzturēts sabiedriskais medijs, kurš izdomājis “izraut štepseli” uz laiku, lai celtos kā fēniks no pelniem. Pie tādas pašas vadības, pie tādas pašas lēmumu pieņemšanas struktūras vai pie tādas pašas procesu sistēmas nevar radīt kaut ko jaunu. Būs tas pats, tikai savādāk izkārtota studija un vairāk naudas ieguldīts sociālos medijos, kas, starp citu, arī naudu velk ārā no Latvijas, nevis atstāj to Latvijas ekonomikā. Kā jau iepriekš tika runāts, tad valstij nevajadzētu nodarboties ar lietām, ar kurām jau nodarbojas uzņēmēji. Nevajag mēģināt saviem resursiem un pašiem mēģināt būt baigiem jauniešu draugiem. Nevar padzīvojuši onkuļi izdomāt, kas tad būtu vajadzīgs jauniešiem. Es tiešām uzreiz nemācēšu baigi pateikt, ko vajadzētu vai ko nevajadzētu, bet varbūt jāļauj šajā platformā darboties pašiem jauniešiem. Jāizstrādā tikai formāts un nosacījumi un lai paši jaunieši izmēģina spēkus. Piesaistīt neatkarīgos producentus ar raidījumiem par dažādām tēmām, kas aktuālas jauniešiem. Jauniešiem nav aktuāli tikai hi hi, ha ha un Keitijas Perijas jaunākā dziesma, kas neatšķiras no iepriekšējas. Varbūt kļūdos un iepriekš atvainojos, ja tas tā nav, bet man tāds priekšstats ir par šo iepriekš saknējošo radio.
Un varbūt vispār jāpadomā un SEPLP varētu paanalizēt un padomāt vai tāds radio 5 vispār ir vajadzīgs? Varbūt to var mierīgi apvienot ar radio Naba, kura statuss vispār nav nosakāms. Neviens īsti nezina, tas ir sabiedriskais vai komerc medijs. Manā uztverē radio Naba reitings ir krietni lielāks nekā šim radio 5. Varbūt jāpieņem drosmīgs solis un jāpaziņo, ka projekts nav izdevies un tas ir verams ciet.
Pēdējā laikā esmu iesaistīts vienā radio projektā, un tamdēļ šī radio darbības sistēma man ir interesējusi padziļināti. Kopumā sistēmā ir šādas tādas neskaidrības, bet tas ir risināms jautājums. Ir bijušas konsultācijas ar dažādu mediju īpašniekiem un profesionāļiem. Gan interneta platformās, gan frekvencēs skanošo. Domāju, ka tādu vērienu ar kādu darbojas radio 5, nevar atļauties neviena cita radio stacija. Un, kā nevar uztaustīt, tā nevar uztaustīt interesanto radio piedāvājuma burvību. Citām stacijām ir jādomā, kā sabalansēt piedāvājumu ar iespējām, tad šeit nekā tāda nav. Viss ir nopakots un pieejams. Par algām nav jādomā, par ienākumiem nav jādomā, popularitāti (lai nu kādu, bet tomēr) un savu reitingu ceļ, kas paver iespējas likt plates daudzās diskotēkās vai uzstāties daudz vairāk koncertos, kā tas nebūtu iespējams bez šāda valstiskā piāra. Kā saka maļina un haļava. Es vēl neko neteiktu, ja šie šī kanāla vadītāji iepriekš būtu vadījuši ar lieliem panākumiem dažādās komerc stacijas un būtu ar vērā ņemamu pieredzi uzņēmējdarbībā. Bet ne viens, ne otrs. Tieši otrādāk.
Tas mans tāds skatījums no malas. Varbūt es savos uzskatos kļūdos, bet esmu gatavs uz konstruktīvu dialogu, lai es kādā no saviem redzējuma aspektiem mainītu viedokli. Pagaidām es redzu šādu, iepriekš aprakstītu ainiņu. Lai nu izdodas un pēc 23. augusta mēs ieraugam kaut ko vēl nebijušu, kaut gan es šiem solītājiem neticu. Manā situācijā runā cipari. Izmaksas, ienākumi, reitingi un vēl dažādi rādītāji. Ja visa šī nauda būtu šo direktoru, radošo direktoru, programmu vadītāju un viņu vietnieku un vietnieka vietnieku kopā samestā sava personīgās investīcijas, es pat ar interesi sekotu līdzi šādam drosmīgam solim, bet šajā gadījumā izskatās vairāk nekā nožēlojami izmisīgi mēģinājumi noturēties labi atalgotos krēslos.
Starp citu vai šī radio Dj esot ziedojumu studijā akcijā Dod5 par šo laiku saņem atalgojumu?
Leave a Reply
Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.